Teamet

 

Förare: Emil Håkansson född en perfekt vårdag 1981

Co driver: Jörgen Jönsson född en regnig sommardag 1981

Började tillsammans köra rally 2002 i en Lancia Delta (Saab 600)

Har kört Ascona A, Ascona B, Escort MKII, Volvo 740 Grp E, Volvo 240 Voc, Volvo 740 Voc och nu Saab 9-3.

Självutnämnd Teamchef: Rickard Frick född 82

Har varit med på i princip alla rally som vi har kört. Har till uppgift att hålla humöret uppe på oss andra och

hålla koll på tider och placeringar. Mycket noga med att allt ska se bra ut och att teamet sköter sig

Hoppar mer än gärna in som codriver när det krävs.  Har läst Lille Mats och Halmstad Rallysprint 2008.

 

 

HISTORA (om någon egentligen bryr sig)

2002

Det hela började årsskiftet 2001/2002. Fick för mig att prova köra rally. Givetvis efter en del påtryckningar från storebror Andreas.

Jörgen tillfrågades om han ville läsa karta och där var ingen tvekan. Sagt och gjort. Vi anmälde oss till förar/kartläsarkurs i Hässleholm.

Bil hittades i Vadstena. Av alla bilar så valdes en Saab 600 (Lancia Delta) Grp-e. Helt utan tanke på reservdelstillgångarna.

På debutanttävlingen så blev hela buren utdömd. Den var visst gjord med sömmade vattenrör.

Fick dock köra ändå. Licenserna fixades och efter burbyte så anmälde vi oss till vårt första rally. Kong Christian Race.

Det ösregnade hela morgonen och när vi stod i starten så var första streckan så gott som helt bortregnad.

Vi kom ca 1/3 in på sträckan när vi fick bryta med punktering på båda framhjulen. Skitkul med rally.

Nä. Nu skulle det bli bakhjulsdrift. En Ascona A -75 inhandlades och vi anmälde oss som förbil till Sjöbosvängen.

Fungerade ganska hyffsat och helt plötsligt var det riktigt skoj med rally. Pga husköp, så blev det bara dessa två tävlingar 2002.

 

2003

Jodå. Nya regler. Asconans skyddsbur, stolar och bälten var inte längre godkända. Kul med rally.

Köpte en Ascona B Grp-E i Lekeryd. Denna fungerade riktigt bra och det kördes en del detta året.

Lyckades skutta in i ett träd 2 km in på 1:a sträckan på ekratten.

Detta resulterade i brusten bakaxel, spräckt kylare, krokig rambalk, trasig front och motorhuv. Så var första avåkningen ett faktum.

Vi som skulle köra hemma tävlingen Tv-svängen helgen efter. Jaha. Rally e ju riktigt roligt.

Men efter en lång helg så stod bilen med ny front och väntade på montering redan på måndagen.

Tv svängen kördes och vi låg etta i klassen när ena stötdämparfästet gick av bak. Bilen blev minst sagt konstig att köra.

Vi slutade trots allt på en 3:dje plats i klassen.

 

2004

Fortsatte köra med asconan detta året. Jag och Jörgen tog Codriverlicens.

Körde dock utan noter detta året. Nu börjar minnet svika lite. Blev nog för många bilbyte detta året.

Min Ascona A fixades till. Ny bur, stolar, bälten. Annan lack.m.m. Provade den som förbil på tv svängen.

Köpte en Ford Escort MK2 Grp-H i Mjölby. Nu skulle det vara rally på allvar.

När bilen kom hem så såg man vad man egentligen hade köpt. En rattstång som var som ett spjut. Inget oljetryck. Framvagnen var breddad med

vanliga brickor som var ditsvetsade till länkarmarna. Styrstagen var förlängda med rörbitar som var ditsvetsade. Gick att bryta av med händerna.

Är ganska tacksam för att jag aldrig körde grusväg med den. Skickade iväg toppen på renovering. Anmälde mig till Eslövs RS tävling där man

trodde man skulle placera sig riktigt bra. Nu körde man ju ESCORT. Toppen monterad och fortfarande dåligt oljetryck när man körde.

Skvalpplåten runt oljepumpen trodde jag. Började trixa med detta på fredagkvällen efter jobbet. Jörgen och jag fick ihop bilen hjälpligt. Men klockan

hade hunnit bli 5 på morgonen när vi lastade bilen. Dvs 23 timmar sen man sov sist. Ganska drygt. Åkte hem o la oss ett par timmar. Sen upp o iväg till Rally.

Bilen funkade fint fram tills första kurvan. Sen försvann oljetrycket igen. Kul med rally.

Vi bestämde oss för att bygga en ny bil. Volvo 740 Grp-E skulle det bli.

En volvo 740 -87 införskaffades.

Våren 2005 stod den färdig.

 

Toyota Center Rally 2005. Går att sladda med Grp-E också.

 

2005

Körde hela året med denna med hyffsade resultat. Första året med noter. Inga direkta problem denna säsongen.

Fick Årets nykomling pris av klubben och Jörgen med förare blev inbjudna på notkurs i Älmhult året därpå.

Nu var det dax att byta bil igen. Bestämde mig för att det skulle bli Volvo Original istället. Volvo verkade ju fungera.

 

1:a tävlingen i VOC. Hörby Bil-Svängen 2006. 1:a i klassen

 

2006

Sålde Grp-E bilen till Boden och köpte en 240 VOC. Körde två tävlingar med en klasseger som följd.

Trivdes inte i 240in. Kändes lite gammalt när man var van vid 740. Sålde därför denna och köpte en Volvo 740 Voc -90.

Nu började rallyt flyta på. Bra placering i första grustävlingen som var Silverratten. Första deltävlingen i Sverigeserien.

2:a grustävlingen var Sydrallyt. Denna också deltävling i Sverigeserien. 3:a i klassen. Hoppade av Sverigeserien för att köra DM istället.

Jörgen och jag åkte glada i hågen upp till Älmhult för att lära oss skriva egna noter. Till Hjälp hade vi Anders Martinsson.

En mycket trevlig helg. Vi råkade slå sönder bakaxeln i en sten på lördagen. Gick ut med pågarna o åt kvällsmat, för att senare på kvällen lasta bilen

och köra till Hässleholm. En bakaxel plockades av och skruvades på plats på Voccen. Sen lasta och köra upp till älmhult igen. Kom i säng 4 på morgonen.

Söndagen inleddes med frukost för att senare köra ut och dra av ett motorfäste på voccen. Så var det slutkört den helgen.

Vann Volvo C cupen och kom 2:a i C förar DM detta året.

 

Här sladdar vi lite på Ekratten 2006

 

2007

Detta året var tanken att det skulle köras volvo original. Men redan på vårkanten börjades det sneglas på nya objekt.

Grabbarna som kör fort, kör ju framhjulsdrift. Kanske skulle man prova på detta istället. Saabarna verkar ju fungera hyffsat bra.

Så information införskaffades och en kaross köptes. I månadsskiftet mars/april kom bilen hem. Så var den säsongen fördärvad.

Men sagt och gjort. Alla kvällar efter jobb och samtliga helger gick åt till bygget. 2 månader senare och ca 800 arbetade kvällstimmar så stod

Saaben färdig. Första tävlingen blev Eslövs rs tävling där vi faktiskt slutade på en andra plats i klassen, trots krånglande laddtryck.

Första grustävlingen var vilda ryd racet. Kommer aldrig att glömma det. Det var fruktansvärt. Fötterna hoppade runt som trummpinnar när jag körde.

Hur jag än försökte så gick bara bilen rakt fram. Slutade 7:a totalt. FRÅN SLUTET. Dock bröt ca 1/3 av startfältet, så man får va nöjd ändå.

Följande tävlingar gick sådär. Problem med för små bakbromsar. Drog isönder två drivknutar på Dackefejden m.m.

 

Första tävlingen med Saab 9-3an. Vilda ryd.

 

2008

Detta året fick vi ganska bra fart på Saaben. Mina fötter började fungera som dom skulle. Att byta från bakhjulsdrift till framhjulsdrift

var inte det enklaste. Ska man sen försöka med turbo också så är det lite klurigt. Lyckades i alla fall hänga med hyffsat på grus och riktigt bra på

asfalt. Vann södras RS-DM, 2:a i Asfaltcup.se, 1:a klubbmästerskapet C, 3:a klubbmästerskapet RS. Numera B-förare.

Ett problemfritt år förutom en skadad bakskärm.

 

Lillemats rallysprint 2008

 

2009

Som flera gånger tidigare, så har jag bestämt mig för att köra med samma bil mer än ett år.

Saaben hade ju fungerat klockrent och allt var fixat under vintern för en ny säsong.

Men så en kväll sitter jag och tittar på lite gamla annonser. Där dyker det upp en Saab 9-3 Grupp-A som säljs i delar.

Frågan är ju fri. Så jag ringer och hör vad som finns kvar.

Kaross och motor. Sagt o gjort. Vi kör till Sälen och hämtar den nya bilen.

Efter 3-4 veckors kvällsarbete så stod den klar.

Nu återstår bara att lära sig köra. Sekventiell låda var inte helt enkelt.

Blir ett litet mellanår för teamet. Ska köra vad som hinns med

 

Säkert massor jag glömt. Hoppas det inte var alldeles för drygt att läsa. Men har du läst så långt som hit så får du skylla dig själv.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel. Kommer säkert att komplettera efterhand. Bilder på forna rallybilar finns på Media fliken.

 

Emil Håkansson